יום ראשון, 1 בינואר 2017

איך כותבים ביקורת על ספר שאי אפשר לכתוב את שמו?

יו, איזו פדיחה... בדיוק כשהבן שלי התחיל לזהות אותיות, ואפילו מצליח לקרוא כמה מילים- הגיע אלי לביקורת הספר "האביר בן זונה" של אביב גבע.
הנחתי את הספר על השולחן, וכעבור כמה דקות ראיתי את בני החמוד מתחיל לקרוא בקול: "האביר בן..." באותו רגע קראתי לו: "שחר, בוא לסדר את החדר!", וכך נמנעה ממני האימה.
מסקנה: לזכור שהבן שלי כבר גדול, ולהחביא את כל מה שאני לא רוצה שהוא יראה.
ולעניינו: זהו ספרו הראשון של אביב גבע, שהוא במקצועו עורך ספרותי, פרשן ספורט, בעל תואר שני במשפטים, מרצה באוניברסיטת בר-אילן, בעל רקע בכתיבה והנחיה ברדיו ומפתח פורמטים ותסריטים לרדיו ולטלוויזיה.
כנראה ששלל עיסוקיו של גבע לא מספיקים לו, כי הוא החליט גם לכתוב ספר. לפחות הוא עשה את זה טוב.
בספר, שמסופר בגוף ראשון, אנחנו פוגשים את אמיר שרון, בחור צעיר, שחי חיים נטולי דאגות ומלאי בחורות, שמקבל פתאום בשורה לא נעימה במיוחד- הוא חולה בסרטן, ולא נותר לו זמן רב לחיות.
אמיר מחליט לנסוע למקסיקו יחד עם חברו, תומר, שם הוא פוגש את אהבת חייו, או לפחות כך הוא חושב.
אבל מה עם אהבת חייו השניה שהוא השאיר בארץ? ומה עם שאר הבחורות היפות שהוא פוגש במקסיקו? אמיר לא מסוגל לעמוד בפיתוי להתחיל עם כל דבר שזז, תוך כדי שהוא מספר לקורא את כל תובנותיו לגבי המין הנשי. והן רבות.
בכלל הספר מלא בתובנות שונות, בהסברים פסיכולוגיים על נפשו של הגבר לעומת נפש האשה. אביב גבע גולש לעיתים קרובות גם לדברים, שנראים לא קשורים לעלילה. לפעמים נראה שהספר הוא רק תירוץ לפרוס את משנתו של הסופר...
אבל עד שחשבתי שכבר הבנתי את הספר-הגיע החלק השני, ובו הכל נהפך. אני לא רוצה לעשות ספוילרים, אז לא אפרט, אבל אני יכולה לגלות שהחלק השני הפתיע אותי לטובה, ושינה את כל החוויה שלי מהספר.
במהלך קריאת הספר, היו כמה דברים שהפריעו לי, ביניהם- חוסר העקביות. על אחת הדמויות בספר, למשל, כתוב שיש לה לק אדום, ושני משפטים אחר כך פתאום כתוב שיש לה פרנץ'. יכול להיות שזה נובע מחוסר הבנה של הסופר לגבי ההבדלים, אך בתור קוראת צרם לי מאוד חוסר הדיוק הזה, מה שגרם להרגשה של "חפיפניקיות"... ישנן עוד כמה דוגמאות לאורך הספר לחוסר בעקביות. 
אז מה בשורה התחתונה- לקרוא או לא לקרוא?
סך הכל הספר מהנה. אין ספק שהוא גס מאוד, ולא מתאים לנפשות עדינות... אבל כיף להעביר איתו כמה שעות של אחר צהריים במיטה עם כוס קפה.
קריאה נעימה!
האביר בן זונה מאת אביב גבע

הוצאת חרפושית
להזמנת הספר:






אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה